Kostpolitik

Køkkenet har en central rolle i høj- og efterskolelivet. Den daglige kost er varieret, velsmagende, sund og ernæringsrigtigt sammensat. Vi har fokus på kvalitet og gode rammer.  Vi vil gerne give eleverne en god og positiv oplevelse af den daglige kost.

Vi stræber efter de 7 officielle kostråd.

1: Spis planterigt, varieret og ikke for meget
2: Spis flere grøntsager og frugter
3: Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
4: Spis mad med fuldkorn
5: Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
6: Spis mindre af det søde, salte og fede
7: Sluk tørsten i vand

Måltider

Vi laver mad med hjertet og fra bunden, så vidt det er muligt og vi har fokus på madspild, Dansk og bæredygtighed. Vi serverer 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider om dagen. Vi serverer fisk 1 gang til middag ugentligt og hver dag til aftensmaden og har 1 kødfri dag om ugen.

Morgenmad: Brød, pålæg, grønsagsfad, ost, marmelade, æg, frugt, mælk, A38, havregryn, fras, musli og havregrød

Formiddagsservering: Knækbrød, samt frugt og gulerødder

Middagsmad: Varierede varme retter og 2 x salater

Eftermiddagservering: Nybagte grovboller, frugt og gulerødder

Aftensmad: Kolde anretninger og lune retter, rugbrød samt salater

Aftenservering: Grovbrød med tilbehør, frugt m.m. (Kage 3 gange om ugen)

Allergener​

Vi tager hensyn til allegener og laver gerne vegetarmad. Det skal man informere køkkenet om. Dog er det et krav, at man er vegetar, når man starter på skolen.

En allergene er mad man ikke kan tåle. Altså at man har en fysisk rektion på mad. Så som gluten, laktose, mælkeprotein, skaldyr og nødder mm.

Hvis man har en mere omfattet allergene eller sygdom vil vi evt. spørge efter en lægeerklæring.

Allergen skal henvende sig til køkkenpersonalet for at få information om indhold af allergene ingredienser i maden.

Tak for din tilmelding!